בדרך הקוסם™ | כתב: אלירון טובי
- Yoram Bar-Sela
- Jan 30
- 4 min read
Updated: Mar 8
5 דברים שאנשים יצירתיים יכולים ללמוד מקוסמים גדולים
'מג'יקוס מיקרוביוס' הוא שמו הלטיני של חיידק הקוסמות בו נדבקתי לפני 50 שנה, בזמן שפתחתי לראשונה את תיבת הקסמים למתחילים שקנו לי הורי בחנות הצעצועים Hamleys[1] בלונדון. החיידק היה מזן אלים במיוחד. ההדבקות התרחשה מיד עם פתיחת הקופסא ולשמחתי הרבה השפעתה נמשכת ברציפות עד היום.
[1] המאמר מבוסס על כתב יד של ספר השראה והדרכה בחשיבה יצירתית שיצא לאור בתקופה הקרובה. כל הזכויות שמורות למחבר.
[2] בימים אילה חוגגת החנות 250 שנה להיווסדה. בשנים האחרונות, הפעלת חנות הקסמים נמסרה לידי MARVINS MAGIC.

מאז אותו רגע קסום אני צועד בהתמדה ובהנאה בדרך הקסמים. זכיתי ללמוד אצל המורים הטובים בישראל. זכיתי להכיר אנשים מעולים המהווים לי מקור השראה והנאה. זכיתי להופיע ולשמח אלפי אנשים בישראל ובחו"ל. זכיתי להיות שותף פעיל בייסוד אגודת הקוסמים וזכיתי בכבוד השמור רק למעטים: להחזיק בתואר נשיא לשם כבוד של אגודת הקוסמים ובפרס מפעל חיים על כישרון אמנותי יוצא דופן ועל תרומה רבת שנים לקידום התרבות ואמנות הבמה בישראל, פרס שהוענק לי על ידי איגוד אמני ישראל - אמ"י.
תאמינו אול לא אבל אמנות הקסמים שהייתה עבורי הגשר ושער הכניסה אל מקצוע השיווק בו אני עוסק וממנו אני מתפרנס עד היום. המפגש הבלתי צפוי בין קסמים לשיווק התרחש בשנת 1985 במשרדי חברת המחשוב סיסטמטיקס. יורם בר סלע ואני התבקשנו ליצור מופע קסמים ייחודי אותו נציג בביתן החברה בתערוכת מחשבים בירושלים. הרעיון היה שהקסמים ימשכו את תשומת לב הקהל ואף יעבירו כמה מהמסרים השיווקיים של החברה.
ההשתתפות שלנו בתערוכה הייתה הצלחה מסחררת אשר הביאה איתה הזמנות לעשות את אותו הדבר בדיוק לעוד המון חברות. הופענו בתערוכות בישראל ובחו"ל, מה שהביא אותי להחלטה גורלית: להפסיק ללמוד פסיכולוגיה ארגונית ולהתחיל ללמוד מנהל עסקים , מה שהביא אותי בסופו של דבר למשרג מתמחה במשרד הפרסום של בוב ארויו ומשם לקריירה עמוסת עשייה והישגים הנמשכת עד היום.
אמנות הקסמים שכאמור הייתה עבורי הגשר ושער הכניסה אל עולם השיווק סייעה לי להצליח במקצוע התובעני והתחרותי הזה. ראשית כי השילוב של איש שיווק וקוסם היה יחידי ומיוחד והפך אותי לסוג של מותג: הקוסם הטוב ביותר בין אנשי השיווק ואיש השיווק הטוב ביותר בין הקוסמים. אבל זה לא היה כל הסיפור. מעבר למיתוג האישי והבולטות, החשיבה ב- דרך הקוסם הקפיצה בכמה דרגות את היצירתיות ואת יכולת החשיבה השיווקית שלי.
החשיבה היצירתית היא תנאי הכרחי להתקדמות בעולם הקסמים. קוסמים טובים חייבים להיות מומחים לחדשנות. הם ממציאים באופן תמידי קסמים ואשליות על ידי חשיבה מחוץ לקופסה. לרוב זה מתחיל בלדמיין אפקט חדש אותו הקוסם רוצה לבצע ואז חיפוש בספרות המקצועית תוך כדי חיטוט במגירות ומזוודות הציוד. התהליך מסתיים בדגם ראשוני של מכשיר או שיטה חדשה המאפשרים את הביצוע וניסוי של השיטה החדשה בהופעה הקרובה מול קהל חי.
הכרות רבת שנים עם כמה מהקוסמים הטובים בישראל ובעולם למדה אותי כי כולם חולקים כמה תכונות המאפשרות להם להיות יצירתיים הרבה מעל המקובל:
הם שוברים בטבעיות את הכללים: לכל הקוסמים הטובים יש אובססיה להיות ייחודי ומקורי. כדי להיות מקורי, אתה צריך לשבור כמה כללים. רעיונות חדשים הם לעתים קרובות רדיקליים, והסטטוס קוו ידחק לאחור. מוחות יצירתיים אינם חוששים לסטות מהנורמה. עם זאת, לא כולם צריכים להיות מורדים כדי להיות יצירתיים. לפעמים, בורות יכולה להצית יצירתיות. הרבה ממציאים צעירים מפרים כללים כי הם לא מודעים להם, וזה בסדר גמור. המפתח הוא לראות בעיות בעיניים רעננות, ללא הטיות או מטען בתעשייה.
הם סקרנים: הסקרנות מזינה את היצירתיות, בעוד שהשגרה מרעילה אותה. הגבלת עצמך לנושא אחד מרעיבה את המוח. אנשים יצירתיים כל הזמן לחקור ולצאת מאזור הנוחות שלהם. זה יכול להיות לימוד מיומנויות חדשות, שינוי הקשרים והבנת נקודות מבט שונות.
הם לא פוחדים להיכשל: קל להיקשר לרעיונות (אפילו רעים), במיוחד כשהם שלך. מוחות יצירתיים פתוחים לביקורת ומוכנים לזרוק כל רעיון לפח. במצב יצירתיות, אתם כלי לרעיונות לעבור דרכו, לא כספת שתגן עליהם.
הם לא פוחדים לנסות: אנשים יצירתיים הם מכונות איטרציה. הם לא מפחדים מהדף הריק כי הם יודעים שהטיוטה הראשונה של כל דבר הולכת להיות מבאסת. זה רק חימום. גם הדראפט השני כנראה לא יהיה כל כך טוב. באיטרציה השלישית, ייתכן שיהיה לך מה להראות לקבלת משוב. בסופו של דבר, תמצאו פריצת דרך יצירתית, זה רק עניין של סבלנות ולעשות את העבודה.
וכן, יש עוד גורם אחד המשותף רק לקוסמים הטובים ביותר והוא מצדיק פסקה מיוחדת משלו. כל מה שקוסמים גדולים עושים נעשה עבור אנשים – הקהל. חואן טמריז, מגדולי הקוסמים בעולם משתמש בסיפור הבא: "נפשם מוחם ותודעתם של היושבים בקהל משולים למרכבה נהדרת הרתומה לשני סוסים אבירים. סוס אחד מנסה להוביל את המרכבה בדרך המוכרת והידועה. זהו סוס דעתן (אסרטיבי) האוהב לשלוט בסיטואציה בה הוא נמצא ומונע על ידי הצורך להוביל לעבר היעד הנראה לו כנכון. הסוס השני, מצויד בכנפיים - הנו סוס מעופף. הסוס הזה מונע על ידי רגשות, דמיון והתשוקה למימוש פנטסיות ולקסמים אמיתיים"[1].
הקהל שלנו מחזיק במושכות ונוהג את המרכבה. הקהל מאפשר לנו לשבת על ידו, לארח לו חברה ולכוונו בדרך הקסמים. אם נצליח במשימתנו - נאפשר לקהל שלנו להגיע לסוף הדרך שם תהיה לו ההזדמנות לחוש את מגע הקסם. תפקידינו למנוע מהיושבים בקהל לעשות טעויות קריטיות: לפנות לעבר סמטאות ללא מוצא, ללכת שבי אחר פחדיו משינוי, לקיחת סיכונים ואבדן שליטה על התהליך. עלינו לוודא שהסוס הדעתן לא ישתלט על התהליך. היעד שלנו לגרום ללקוח להאמין למסר שלנו ולהשתוקק להתחבר אל הקסם - חוויית המותג אותו אנו יוצרים.
בדרך הקוסם
ניסיון חיי הראה לי כי חשיבה בדרך הקוסם תסייע לכם לפצח אתגרים עסקיים ואישיים בדרך מקורית וחדשנית, ליצור מהלכי שיווק ומותגים פורצי דרך, לעצב מותגים חזקים, לרתום אנשי צוות לקחת חלק ביישום הרעיונות שלך ומשקיעים פוטנציאליים להשקיע במיזם החדש שעשוי לשנות את העולם.
[1] Juan Tamariz; The magic Way, Frakson Boks 1988
Comments